< Previous21WAARDEMAKERSWERKWIJZEWERKWIJZEIn de twee jaar dat het programma Waardemakers loopt, hebben zo’n 100 betrokken en bevlogen Overijsselse mkbondernemers zich aangemeld als Waardemaker. Al deze partijen hebben de intrinsieke drijfveer om een impuls te geven aan de duurzame en economische ontwikkeling van Overijssel. Eén van de Waardemakers is het programmateam Duurzaamheid van de provincie Overijssel. Dit team heeft als aanjager van innovatieve projecten een werkwijze ontwikkeld waarmee de Waardemakers samen tot concrete en doeltreffende resultaten kunnen komen. De 4stapswerkwijze richt zich op 1. Kennismaking. 2. Totstandkoming van nieuwe netwerken. 3. Nieuwe gezamenlijke initiatieven en crossovers tussen netwerken. En 4. Realisatie van een Overijssels inno vatielandschap waarin zoveel mogelijk kansrijke projecten op het gebied van duurzame ontwikkeling en economische groei ontstaan. De route naar duurzame ontwikkeling en economische groei23DE KENNISMAKINGMeldt een ondernemer zich aan als Waardemaker, dan gaat het team Duurzaamheid binnen de provincie Overijssel met deze nieuwe Waardemaker in gesprek. Het doel is om duidelijk te krijgen wie de Waardemaker is en waarom hij zich heeft aangemeld. Daarom stellen we allereerst vragen over de core-business binnen zijn bedrijf. De concrete inspanning die hij al levert op het gebied van duurzaamheid. Welke andere ambities, wensen en dromen hij op dit gebied heeft. Welk inno vatie vraagstuk hij bij Waardemakers wil neerleggen. En we proberen te achter-halen of hij inderdaad bereid is zijn kennis, energie, netwerk en ideeën met de andere Waardemakers te delen, zodat nieuwe innovatieve projecten kunnen ontstaan.EEN SFEER VAN VERTROUWENDeze kennismakingsgesprekken hebben als doel een ondernemer echt te leren kennen. Dat betekent ook dat er soms directe, persoonlijke of confronterende vragen worden gesteld. Wil hij echt samenwerken? Wat zijn sterke en zwakke kanten van de ondernemer? Wat is zijn toegevoegde waarde voor de andere Waardemakers? Heeft hij verbindingen met bestaande Waarde-makersnetwerken? Het lef om door te pakken? En is hij echt toe gewijd om samen te werken? Door het gesprek hierover aan te gaan, wordt duidelijk welke bijdrage de ondernemer kan leveren en hoe hij zelf optimaal geholpen kan worden. Bijvoorbeeld door hem bij de voor hem interessante netwerken te introduceren, waar hij zelf bij kan leren én anderen wat kan leren, of door onderwerpen aan de orde te stellen waar nog niet over is nagedacht. Vanzelfsprekend vinden de kennis-makingsgesprekken tussen Waardemakers en het team Duurzaamheid in een vertrouwelijke sfeer plaats.kennismakingDE BOUW VAN EEN NETWERKSoms blijkt bij zo’n kennismakingsgesprek met een Waardemaker dat deze een ”Koploper” is. Een Koploper heeft al een behoorlijke staat van dienst voor wat betreft duurzame initiatieven en daardoor een voorbeeldfunctie, maar vooral heeft de Koploper de ambitie om een stap verder te zetten en de wil om dat samen met anderen te doen en hen mee te trekken. Voor het team Duurzaamheid vormen deze Koploper en zijn ambitie een uitgelezen mogelijkheid om een nieuw netwerk te gaan bouwen. EEN GOEDE BALANSAllereerst kijkt het team Duurzaamheid samen met de Koploper of het eigen netwerk van de ondernemer kan worden uitgebouwd met partijen die onverwachte en nieuwe impulsen toevoegen. De deelnemers moeten elkaar inspireren en aanvullen vanuit hun eigen branche en netwerk. Daarom let het team Duurzaamheid er bij de samenstelling van een nieuw netwerk op dat er een goede balans in het netwerk ontstaat. Dat er bijvoorbeeld niet teveel eensgezinde of te diverse partijen plaatsnemen, dat deze partijen niet te dominant of juist te afhankelijk zijn, te zichtbaar of juist te bescheiden zijn en dat de deelnemers niet alleen maar kennis brengen of juist alleen komen halen. Dat ze openstaan voor nieuwe en misschien wel onbekende deelnemers en zich eigenaar van het betreffende netwerk voelen. Maar dat is niet genoeg. Om een effectief netwerk te zijn, moet er meer zijn dan alleen ontmoeting: er moet ook resultaat worden bereikt. Resultaten in de vorm van projecten, ontwikkelde kennis, duurzame connecties en vertrouwen om die resultaten ook in de volgende fase te blijven halen. goedidee!25DE ORGANISATIE VAN BIJEENKOMSTENNadat een netwerk is samengesteld, organiseert het team Duurzaamheid bijeenkomsten waarbij de aanwezige Waarde-makers het innovatievraagstuk, de individuele bijdragen en eventuele samenwerkingskansen bespreken. Tijdens deze bijeenkomsten wordt gezocht waar de energie, creativiteit en uitvoeringskracht van de deelnemers precies zit. Ook wordt gekeken waar het netwerk behoefte aan heeft en welke werkvorm het best bij het consortium past. Het netwerk is in dit geval een middel om een nieuw innovatieproject op te starten.DE OPSTART VAN EEN INNOVATIEPROJECT Is een innovatieproject afgebakend? Dan gaan de samenwerkende partijen aan de slag. Soms zelfstandig, soms met begeleiding van het team Duurzaamheid. Dat laatste is soms gewenst als het een samenwerking betreft tussen heel nieuwe branches. In dat geval organiseert het team Duurzaamheid project-bijeenkomsten waarbij wordt gekeken welke partijen deel gaan nemen, welke andere partijen gewenst zijn en wat er nodig is om tot een succesvol resultaat te komen. Het team Duurzaamheid begeleidt dit proces op het gebied van onderlinge kennismaking, procesregie, de bewaking van de samenwerking en het zoeken naar partners, oplossingen en ruimte tot het moment dat er voldoende robuustheid is om het zelf op te pakken. Omdat elk project om andere faciliteiten en onder-steuning vraagt, levert het team per project maatwerk. Bovendien wordt gekeken naar mogelijke verbindingen en cross-overs tussen de verschillende innovatieprojecten. Het team Duurzaamheid neemt alleen de lead als daarom gevraagd wordt. En blijkt na de opstart van een project dat de hulp van het team Duurzaamheid niet meer nodig is? Dan trekt het team zich terug uit het betreffende project. Waar het om gaat is dat de werkwijze van Waardemakers bijdraagt aan een Overijssels innovatielandschap waarin zoveel mogelijk kansrijke projecten op het gebied van duurzame ontwikkeling en economische groei ontstaan.zoveel mogelijk kansrijke projectenBREDE INHOUDELIJKE KENNIS VAN:• Mensen/ondernemers/ondernemingen;• Netwerken en het ontsluiten daarvan;• Verandermanagement;• Keten- en systeeminnovatie;• Business development;• Business consultancy;• Het innovatieve landschap en de acterende partijen.EIGENSCHAPPEN:• Kans- en oplossingsgericht;• Creatief;• Open;• Direct;• Lef;• Rolbewust;• Sterk in het maken van analyses;• In staat gedachtesprongen te maken;• In staat te schakelen tussen abstract en concreet;• Intrinsiek gemotiveerd om samen te werken;• Toegewijd om doeltreffend te gaan doén.de toegevoegde waarde van het team duurzaamheid27WAARDEMAKER RON BOS, DIRECTEUR BIJ CIRQON EN CARLEIS CONSULTANTS’HET IS EEN FEEST OM MET HET TEAM DUURZAAMHEID AAN TAFEL TE ZITTEN. DIE WISSELWERKING IS FANTASTISCH. DE TEAMLEDEN SCHROMEN NIET OM DOOR TE GAAN TOT DE KERN. ZE ZIJN ALTIJD INHOUDELIJK EN DAT IS VERSCHRIKKELIJK LEERZAAM. ALS JE MET HET TEAM DUURZAAMHEID IN GESPREK GAAT, KOM JE GEHEID TOT NIEUWE PERSPECTIEVEN.’JAN KEMPERS, MANAGER DUURZAME ONTWIKKELING BIJ HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY ’IK HEB GEREGELD CONTACT MET HET TEAM DUURZAAMHEID VAN DE PROVINCIE OVERIJSSEL. SAMEN BESPREKEN WE DE UITDAGINGEN WAAR JE BIJ KETEN- EN SYSTEEMINNOVATIE TEGENAAN LOOPT. BIJVOORBEELD HOE JE INNOVATIEVE IDEEËN HET BEST KUNT FACILITEREN EN ONDERSTEUNEN. OF HOE JE BIJEENKOMSTEN ZO ORGANISEERT DAT ZE ECHT WAT OPLEVEREN EN NIET VERZANDEN IN PRAATCLUBJES WAAR NIETS CONCREETS UITKOMT.’WAARDEMAKER LOURENS ZWART, MEDEOPRICHTER VAN ABC KROOS’WIJ HEBBEN VAN MEET AF AAN GEZEGD DAT WE UITVINDERS ZIJN EN DAT WE ONDERNEMERS NODIG HEBBEN OM ONZE INNOVATIE VERDER TE BRENGEN. DUS WAREN WE HEEL BLIJ TOEN HET TEAM DUURZAAMHEID ONS VIA HET WAARDEMAKERSNETWERK VOORSTELDE AAN ANDRÉ JANSEN VAN THE GREEN EAST.’WAARDEMAKER ’DELEN IS NIET ”DES ONDERNEMERS”, MAAR IN HET GEVAL VAN INNOVEREN WEL HEEL BELANGRIJK. UITEINDELIJK LEVERT EEN WAARDEMAKERSNETWERK NAMELIJK WERK, ARBEIDSPLAATSEN EN EEN DUURZAME MAATSCHAPPIJ OP. DAAROM BEN IK ER VOORSTANDER VAN OM DIT SAMEN MET HET TEAM DUURZAAMHEID VAN DE PROVINCIE OVERIJSSEL TE DOEN.’JORIEKE ADOLFEN, PROCESMANAGER EN ONDERZOEKER BIJ AMMON’HET TEAM DUURZAAMHEID KAN NETWERKEN FACILITEREN, NIEUWE THEMATIEK AANJAGEN, ONDERNEMERS INSPIREREN EN DE NOODZAKELIJKE WET- EN REGELGEVING VANUIT DE PROVINCIE BEÏNVLOEDEN.’LTANTSTTEN. DIE WISSELWERKING IS FANTASTISCH. DE TEAMLEDEN HOUDELIJK EN DAT IS VERSCHRIKKELIJK LEERZAAM. HEID TOT NIEUWE PERSPECTIEVEN.’ANAGER DUURZAME ONTWIKKELING BIJ HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY M DUURZAAMHEID VAN DE PROVINCIE OVERIJSSEL. SAMEN BESPREKEN ETEN- EN SYSTEEMINNOVATIE TEGENAAN LOOPT. BIJVOORBEELD HOE JE EREN EN ONDERSTEUNEN. OF HOE JE BIJEENKOMSTEN ZO ORGANISEERT NIET VERZANDEN IN PRAATCLUBJES WAAR NIETS CONCREETS UITKOMT.’AT WE ONDERNEMERS NODIG EEL BLIJ TOEN HET TEAM AAN ANDRÉ JANSEN VAN THE GREEN EAST.’KER ANDRÉ JANSEN, ONDERNEMER EN OPRICHTER VAN THE GREEN EASTT GEVAL VAN INNOVEREN WEL HEEL BELANGRIJK. UITEINDELIJK LEVERT RBEIDSPLAATSEN EN EEN DUURZAME MAATSCHAPPIJ OP. DAAROM BEN ET HET TEAM DUURZAAMHEID VAN DE PROVINCIE OVERIJSSEL TE DOEN.’EMATIEK AANJAGEN, ONDERNEMERS PROVINCIE BEÏNVLOEDEN.’29Next >